Головна » Виховна робота

Виховна робота


  Основний напрям роботи школи – екологічне виховання



МЕТА ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ

          Формування екологічної культури:

       інтересу до природи,

       знань про природу,

       моральних та естетичних почуттів до  природи,

       позитивної діяльності і поводження в  природі.

 

Програма екологічного виховання

 Блоки

  • Організаційний
  • Пізнавальний
  • Пізнавально – розважальний
  • Практичний
  • Просвітительський
  • Благодійний
  • Підсумковий

Екологічне виховання молодших школярів

         Пізнавальна робота

Екологічні бесіди, ігри – подорожі, конкурси загадок про природу, естафета улюблених занять, програвання екологічних ситуацій

         Просвітительстка робота

Рішення екологічних задач,  конкурс екологічного малюнка і плаката, вірші про природу, участь у виставках “Природа і фантазія”

         Практичні заходи

Операція “Первоцвіт”, “Мій двір – моя турбота”, майстерня Дядечка Дятла (виготовлення годівниць і будиночків для птахів), озеленення класу, школи.

         Розважальні заходи

Свято осені. Свято квітів. Ранок екологічної казки. Конкурси читців, співаків.

Екологічне виховання школярів - підлітків

         Організаційні заходи

Розвідка екологічних лих.

         Пізнавальні заходи

Заочні подорожі заповідними куточками України, екологічні вікторини, День екологічних знань, тематичні бесіди, екологічна стежина, аукціон екологічних знань, учнівські екологічні проекти, гурток квітникарів - аранжувальників

         Просвітительська робота

Оформлення інформаційних стендів “Екологічні права та обов’язки” “Червона книга України”, екологічних стінгазет, фотостендів, екологічна агіибригада

         Практичні заходи

Конкурс проектів екологічних загонів; операції “Первоцвіт”, “Галерея кімнатних рослин”, “”Джерело”, “Чисте подвір’я”, “Красу і затишок рідній оселі”;озеленення класів, пришкільної території, виготовлення годівниць для птахів, робота на колекційній ділянці

 

Екологічне виховання на уроках:

Екології

Біології

Географії

Хімії

Фізики

 

Позашкільна освіта

Гурток квітникарі – аранжувальників (від РБДЮТ)

 

Пришкільна колекційна ділянка

 


Участь в екологічних олімпіадах,  конкурсах учнівських
дослідницьких проектів

 

Колекційна ділянка створена з метою вивчення видової  різноманітності рідкісних, лікарських, технічних, овочевих, зникаючих та декоративних видів рослин. Тут зібрано первоцвіти, багаторічники та однорічники

Загальний вигляд колекційної ділянки

 

   Будні і свята флористів

 

МЕТА РОБОТИ 

  • Навчитися самим та показати іншим використання природного матеріалу;
  •  Продовжити життя рослинам та їх органам;
  • Створити гарний настрій собі та іншим;
  • Власноруч виготовити аплікацію та прикрасити нею свою оселю, клас або зробити подарунок;
  • Розвивати уяву, гарний смак та бережливе ставлення до рослин.

 

Символіка школи

 

Герб та прапор школи витримані в контексті основного напряму роботи школи.

 

Проекти екологічних загонів

Тематичні виставки

Вироби майстерні дядечка Дятла

 

 Інформаційні стенди

 

Операція “Джерело”

 «Маленький  принц Землі»

«Маленький  принц Землі» - це програма екологічного виховання, за якою працює початкова школа

У ній закладені принципові підходи до  програмування процесу екологічного виховання дітей і підлітків. Процес розвитку особистості йде безупинно. Особистість формується не тільки в результаті «прямого»педагогічного впливу, на її становлення впливає весь оточуючий дитину світ, власний досвід взаємодії з навколишнім середовищем.

Одна з особливостей нашого часу полягає в тому, що навколишнє середовище надає дітям переважно досвід негативного змісту, зразки екологічної безграмотності, безкультур’я. У програмі велика увага приділяється вирішенню задач цілеспрямованого формування в дітей позитивного досвіду взаємодії зі своєю «планетою», найближчим оточенням.

Програмам «Маленький принц Землі» є програмою діяльності дитячого обєднання, програмою формування і розвитку екологічної культури особистості в позаурочний час. У дітей даного віку сильною є потреба у грі, спілкуванні, пригодах, романтиці. Ця програма створена у формі тривалої гри, казки, де головний герой – учасник програми. Є в ній і визначені умови гри, і роді для учасників, і набір дій, правил, традицій, законів, що відповідає даній ролі, є символіка, що наочно демонструє ступінь участі кожного, його досягнення, є сюжет і конкретна територія, частина реального навколишнього середовища, на якій розгортаються дії.

Подібно до Маленького принца із казки-алегорії Антуана де Сент-Екзюпері, кожен учасник знаходить «свою планету», тобто територію в найближчому оточенні, жителем якої він хоче стати. Таких планет кілька, їхні розміри збільшуються кожного року, ускладнюється  і зміст роботи, виконуваної дітьми на своїх планетах. Учасники програми проходять різні ступені росту, на кожному з яких вони одержують певні  знання з розвитку екологічної культури.

1 клас.

Нульовий ступінь – стартовий майданчик означає, що дитина  стала учасником програми і тепер може «відкривати» свої «планети». Щоб стати на цю сходинку,  учні виконують такі операції (вересень-жовтень): «Чистий ранок», «Крапелька».

І ступінь. Принц червоної троянди.

На цей ступінь  може піднятися учасник програми, що побував на стартовому майданчику «Будь для Землі її маленьким принцом». Щоб стати учасником першого ступеня, тобто принцом червоної троянди, необхідно виконати такі операції:

·         Хлібні крихти (вересень)

·         Екофірма «Зелений будинок» (жовтень)

·         Розвідка осінніх прикмет (жовтень)

·         Я – планета

·         Іменна книга – (грудень – січень)

·         Щоб книжки довше жили (грудень)

·         Добра зима (грудень – березень)

·         Бурянисті слова (січень – лютий)

·         Команда рятувальників (лютий – березень)

·         Фенікс (квітень)

·         Ми відкриваємо чудеса (травень).

2 клас

Ставши на цю сходинку, учасник програми зробив важливий крок у розвитку екологічної культури, відкрив для себе «планети  величиною з будинок». І тепер він досяг другої сходинки, буде виконувати різні операції і заслужить звання «принц білої троянди»:

·         Не проходьте повз (вересень)

·         Книга скарг природи (жовтень)

·         Хоровод ароматів (листопад)

·         Колекція побачених тварин (грудень)

·         Пташина їдальня (грудень – січень)

·         Фестиваль кіно- і мультфільмозірок (лютий)

·         Знайомі незнайомці (лютий)

·         Прогноз погоди (березень)

·         Повернутий ліс (квітень)

·         Тварини в історії моєї родини (квітень)

·         Чомучкина галявина (травень)

3 клас

     Додання цього ступеня дуже важливий етап у розвитку екологічної культури учасника програми.  Тут розширюється розуміння дитиною навколишнього середовища і, відповідно, об’єкта турботи. Для молодшого школяра присвоєння  звання Принца  сонячної троянди  буде означати завершення великого вікового етапу в розвитку екологічної культури особистості і знаменуватиме вступ у підлітковий вік.

Ставши Принцом сонячної троянди, можна відкрити ще кілька планет величиною з будинок, виконавши на кожній планеті по одному – два завдання.

Завдання Принца сонячної троянди також короткочасні, але більш глибокі за змістом, ніж проекти (завдання) попереднього ступеня.

·         Розвідка прекрасного і дивного (вересень)

·         Екологічна пошта (жовтень)

·         Червона книга мікрорайону (жовтень – листопад (підсумок))

·         Лісова аптека (листопад)

·         Домовичок Кузя (протягом року)

·         Кицькин дім (грудень  січень)

·         Екологічна професія (січень)

Ідеї та поради щодо організації екологічної освіти

1. Відведіть одну стіну під виставку  матеріалів. Тут можна вивішувати статті, що зацікавили вас, з газет і журналів, малюнки, плакати, твори дітей і багато чого іншого. Не читайте лекцій – просто пропонуйте інформацію. Незабаром діти будуть звертатися до вас з інформацією.

2. Стежте за тим, щоб діти були в курсі сьогоднішніх екологічних проблем і новин. Повісьте на стіні великий чистий аркуш із написаним угорі питанням, що стосується місцевих екологічних проблем, - нехай діти напишуть на цьому листі відповіді.

Постійно пропонуйте дітям щось нове, це буде підтримувати їхній інтерес і розвивати мислення.

3. Організуйте у своїй школі випуск газети з екологічної тематики і вивішуйте її на видному місці. Використовуйте газету для заохочення літературної творчості дітей.

4. Займаючись фотозйомкою, пам’ятайте: фотополювання неприпустиме як фактор занепокоєння, більш небезпечний для багатьох видів тварин, ніж звичайне полювання.

5. Улаштовуйте виставки знахідок, зібраних під час екскурсій і прогулянок. Підписуйте їх ужиткові, а якщо можливо, і наукові назви, - це буде збагачувати мову дітей. Тримайте поруч з виставкою довідкову літературу, щоб діти могли довідатися якомога більше про предмети, що їх зацікавили. По закінченні виставок повертайте всі зібрані об’єкти в ті місця, де вони були знайдені. Привчайте дітей не втручатися в природні процеси.

6. Улаштовуйте тематичні виставки, наприклад, виставку лишайників, мушель, лісових знахідок або гірських порід. Для кожного експоната вкажіть назву, якщо можливо, до якого виду, клас і т. п. він належить, наведіть довідкову літературу, з якої можна докладніше довідатися про експонат. Регулярно оновлюйте виставки.

7. Вирізуйте з журналів і газет цікаві фотографії, статті, малюнки. Складайте їх у папки, що завжди повинні бути поруч. Такі папки – прекрасний довідковй матеріал для різних навчальних дослідницьких проектів, невичерпне джерело ідей для творчих робіт.

8.Улаштовуйте виставку конструкцій з рухливими частинами, колажів і скульптур, виготовлених із природних матеріалів і сміття. Дайте друге життя речам, що більше не потрібні і які збиралися викинути. Виготовте з них сувеніри, прикраси, кашпо, іграшки і .п.

9. Розвивайте у дітей уміння спостерігати. На початку року попросіть розповісти, що знаходиться в класі, а потім щодня робіть яку-небудь незначну перестановку. Запитуйте, хто перший помітив цю перестановку. Попросіть дітей уважно подивитися, які предмети лежать на підносі або в коробці, а потім запропонуйте їм назвати ці предмети по памяті.  

10. Розвивайте у дітей:

·         Нюх: запропонуйте дітям понюхати який-небудь предмет із зав’язаними очима і визначити, що це таке;

·         Дотик: щодня кладіть новий предмет у «шухляду відчуттів» і просіть дітей визначити на дотик, що там лежить;

·         Слух: придбайте готовий запис або запишіть на магнітофон звуки природного і неприродного походження і, давши дітям послухати запис, попросіть їх визначити, що це за звуки.

     11. Навчіть дітей визначати птахів за зовнішнім виглядом і по голосах. Чудове  заняття – спостереження птахів під час прогулянок на сході сонця.

     12. Запропонуйте дітям записувати те цікаве,  що вони бачать у природі, і приносити в школу. Прочитайте  розповіді спочатку самі і, якщо вам видасться,  що це варте уваги дітей, прочитайте їх уголос в класі або напишіть на дошці.

     13. Якщо ви читаєте з дітьми оповідання, у якому згадуються, наприклад, назви фруктів, не знехтуйте можливістю поговорити про фрукти взагалі і навіть поставити деякі досліди. Так, можна провести  дослід, з якого діти довідаються, як багато вологи утримується у фруктах. Очистіть і зважте який-небудь  соковитий плід, після чого залиште його на  кілька днів на відкритому місці. Регулярно зважуйте плід, відзначаючи зміни у вазі на графіку. Обговоріть з дітьми отримані результати. Можна поставити і такий дослід: покладіть на відкрите місце два плоди – один очищений, а інший ні – і через кілька днів зважте їх і порівняйте результати.

      14. Навчіть дітей робити топографічні карти. Щоб зробити роботу більш цікавою, попросіть нанести на карту місця проживання рослин і тварин.

      15. Діти із задоволенням стануть учитися працювати з картою, якщо ви будете вивчати  по ній шляхи міграції птахів (наприклад, ластівок, снігурів). Для цього можна використовувати карти з уже             нанесеними на них маршрутами міграції або самим складати їх, користуючись результатами            опублікованих досліджень.

      16. Запропонуйте дітям уявити, що вони – птахи, які живуть у вашому населеному пункті. Розкажіть про те, як харчуються птахи: багато хто з них удень зїдають у два рази більше за власну вагу. Запропонуйте дітям подумки подвоїти їхню увагу та уявити, скільки продуктів їм довелося б зїсти за день, якби вони були птахами.

     17. Порадьте дітям прочитати біографії вчених. Обговоріть з ними, у якій галузі науки, вони працювали б  і який внесок зробили б в її розвиток.

     18. Щоб діти краще засвоїли досліджуваний матеріал, організуйте ігри типу вікторини.

     19. Для того, щоб діти добре засвоїли різні терміни, складайте кросворди і загадки з використанням цих термінів.

     20. Запрошуйте до себе на заняття спеціалістів з тієї галузі знань, що вт зараз вивчаєте. Завжди буває цікаво послухати сторонню людину, тому що вона може мати іншу точку зору на яке-небудь питання або пояснити будь-яку тему більш докладно.

    21.  Відзначайте такі свята, як Всесвітній день охорони навколишнього середовища ( 5 червня), День Землі (22 квітня),  День води (22 березня), Весняне свято посадки дерев і т.п. Обговоріть з дітьми, чому так необхідно відзначати ці дні. Візьміть участь у проекті, що допоміг би дітям поділитися своїми знаннями з жителями вашого населеного пункту.

    22. Намагайтеся підказати дітям шляхи вторинного використання сировини і переробки відходів.

          Поміркуйте разом, що вони можуть для цього робити в школі і дома.

    23. Розігруйте сценки на екологічні теми: зобразіть за особами розливання нафти та її ліквідацію або смітник, де гниє сміття, а також змивання  верхнього шару грунту дощовими водами.

    24. Визначте вагу сміття, викинутого в класі й у школі за день, за тиждень. Порахуйте, скільки сміття  утвориться за  місяць, за рік. Розкажіть про негативний бік використання одноразових упакувань: їхнє застосування збільшує кількість сміття і веде  до безглуздої витрати природних ресурсів.

    25. Обговоріть проблему надмірного упакування товарів (йдеться про те, коли одна покупка упаковується багаторазово). Наприклад, предмет на фабриці упаковується в папір, потім  у коробку, затягнуту  плівкою, а магазині ще раз у папір і в поліетиленовий пакет. Це веде до безглуздої витрати природних ресурсів і утворення великої кількості сміття.

   26. Для того, щоб дітям можна було краще зрозуміти, як сформувалося сучасне навколишнє середовище,  розкажіть про льодовиковий період. Довідайтеся, як виглядала ваша місцевість у той час: які тут залягали гірські породи, як вони сформувалися, з якою швидкістю ми втрачаємо ресурси, що накопичувалися протягом кількох мільйонів років.

  27. Поясніти дітям, що слово «трава» може означати сотні і тисячі видів рослин. Улаштуйте виставку різних  травянистих рослин, вказавши їхню назву рідною мовою і латиною.

  28.  Запропонуйте дітям написати розповідь, щоб активізувати їхні знання. Простежте, щоб діти використовували тільки точну інформацію.

  29.  Запропонуйте дітям написати твір з приводу яких-небудь екологічних проблем, а потім організуйте огляд  робіт. Розпитайте фахівців з цих проблем. Обговоріть їх, використовуючи твори й огляди дітей, а також  інформацію, отриману від фахівців. 

  30. Запропонуйте вивчення теми, що охоплювала б кілька дисциплін. У процесі такої роботи у дітей

       активізуються знання, отримані при вивченні  різних навчальних предметів.

  31. Довідайтеся в комітетах з екології, які види рослин і тварин у вашій місцевості перебувають під загрозою знищення, і зробіть стенди, присвячені їм. Надайте цьому заняттю таємничого забарвлення: не називайте  рослину або тварину, але опишіть особливості і місце проживання або зростання так, щоб діти змогли  здогадатися  про кого, або про що йде мова. Обговоріть, чому окремим видам загрожує вимирання.

 32. Спостерігайте тварин. При цьому поясніть дітям, що дикі тварини повинні жити у своєму природному оточенні, тобто що їх  не треба приручати, інакше, якщо вони опиняться поза своїм середовищем, то  загинуть.

 33. При спостереженні за дрібними тваринами і рослинами просіть дітей замалювати, що вони бачать:  малюнок  у натуральну величину і вид об’єкта при збільшенні  під лупою; контур або силует; об’єкт спостереження в місці проживання.

  34. Знайдіть сліди тварин і виміряйте відстань, яку вона долає за один крок. Замалюйте і розфарбуйте сліди різних тварин. Як вони ставлять лапи? Прикріпіть малюнки слідів до зображення тварин. Зробіть гіпсові  зліпки слідів.

   35. Запропонуйте дітям спостерігати за комахами, земляними хробаками, птахами й іншими тваринами. 

        Обговоріть, як вони рухаються. Підберіть музику до цих рухів.

  36. Вивчайте послідовність зміни подій на прикладі   життєвого циклу комахи. Це можна зробити у формі загадок або попросити дітей зробити замальовки.

   37. Навчіть дітей цінувати живу істоту, показавши, яка вона красива, з’ясувавши її місце в харчовому ланцюзі визначивши її екологічну нішу, її значення як природного ресурсу і з естетичної точки зору.

         Намалюйте схему зв’язків  тварини із середовищем («павутину залежності»).

   38. Навчіть дітей досліджувати предмети, до яких багато людей ставляться гидливо. Продемонструйте, як цікаво вивчати кістяк, копатися в грунті  або тримати в руках змію.

   39. Роблячи прогулянку з дітьми, записуйте всі сліди перебування тварин, що вам удається знайти: розколоті шишки, розгризені горіхи, кістки, пера, гнізда, отвори і ходи, зроблені комахами.

   40. Виготовте колаж із природного матеріалу: листя, грунту, трави або гальки.

   41. Знайдіть і використайте фарби з природних матеріалів (чорниця, брусниця, чорнильний горішок – галл).

   42. «Усиновіть» дерево або маленьку ділянку землі. Поспостерігайте за ними протягом року, відзначаючи  зміни, що відбуваються. Приготуйте щоденник для записів спостережень. Можна робити на його сторінках малюнки, наклеювати картинки і записувати свої коментарі.

   43. Грайте в колективні ігри, засновані на співробітництві, щоб показати, як живі істоти залежать від інших, що відбувається, коли одна ланка ланцюга випадає і не бере участі в роботі системи.

   44. Насолоджуючись зимовою погодою, не припиняйте дослідження. Спостерігайте форму сніжинок, сліди  звірів і птахів. Які дикі тварини є поблизу? Як ви про це довідалися? Як допомогти їм вижити? Розгляньте  гілки різних дерев. Обережно зніміть лусочки з бруньок, щоб побачити, як дерева таємно від усіх готують  узимку свої листки і квіти.

  45. Пам’ятайте, що будь-який  вид діяльності вимагає творчого підходу. Не намагайтеся проводити пропоновані заняття саме в тому виді, як вони були розроблені. Пристосовуйте їх до своїх потреб і можливостей.